Zlokalizowana w centralnej części Polski Warszawa jest stolicą kraju, największym polskim miastem zamieszkanym przez ponad 1,7 mln mieszkańsców i trzonem aglomeracji warszawskiej obejmującej swoim zasięgiem ponad 3,2 mln mieszkańców.
Warszawa leży na szlaku komunikacyjnym łączącym Zachodnią i Wschodnią Europę. Stolica Polski jest postrzegana jako jedno z najatrakcyjniejszych biznesowo miast w Europie ze względu na swoją lokalizację, kadrę pracowniczą i skomunikowanie z innymi miastami Europy i świata.
Jak wynika z raportu "fDi European Cities and Regions of the Future 2018/19" Warszawa jest na 11. miejscu w kategorii ogólnej europejskich miast w kontekście atrakcyjności dla bezpośrednich inwestycji zagranicznych. Również w innych kategoriach Warszawa uplasowała się wysoko m.in.: 2 miejsce w miastach Europy wschodniej czy 3 w kategorii „przyjazne środowisko dla biznesu” spośród wszystkich głównych europejskich miast.
TOP 10 Głównych Miast Europejskich Przyszłości 2018/19
TOP 10 Głównych Europejskich Miast Przyszłości 2018/19 - Przyjazne Środowisko Biznesowe
TOP 10 Głównych Europejskich Miast Przyszłości 2018/19 - Strategia fDI
Warszawa leży na szlaku komunikacyjnym łączącym Zachodnią i Wschodnią Europę. Stolica Polski jest postrzegana jako jedno z najatrakcyjniejszych biznesowo miast w Europie ze względu na swoją lokalizację, kadrę pracowniczą i skomunikowanie z innymi miastami Europy i świata.
Wielkość rynku biurowego w wybranych stolicach Europy Środkowo-Wschodniej
Miasto | Istniejąca powierzchnia biurowa (m2) |
Powierzchnia biurowa w budowie (m2) |
Współczynnik zajętości |
---|---|---|---|
Warszawa | 5 419 000 | 740 000 | 90% |
Budapeszt | 3 587 000 | 500 000 | 94% |
Praga | 3 447 000 | 341 000 | 94% |
Bratysława | 1 743 000 | 180 000 | 94% |
Wiedeń | 11 110 000 | b/d | 95% |
Berlin | 20 263 000 | 1 115 000 | 97% |
Źródło: JLL, 3Q 2018
Raport fDi European Cities and Regions of the Future 2018/19
Jak wynika z raportu "fDi European Cities and Regions of the Future 2018/19" Warszawa jest na 11. miejscu w kategorii ogólnej europejskich miast w kontekście atrakcyjności dla bezpośrednich inwestycji zagranicznych. Również w innych kategoriach Warszawa uplasowała się wysoko m.in.: 2 miejsce w miastach Europy wschodniej czy 3 w kategorii „przyjazne środowisko dla biznesu” spośród wszystkich głównych europejskich miast.
TOP 25 Europejskich Miast Przyszłości 2018/19 - kategoria ogólna
Miejsce | Miasto | Kraj |
---|---|---|
1 | Londyn | UK |
2 | Dublin | Irlandia |
3 | Paryż | Francja |
4 | Amsterdam | Holandia |
5 | Monachium | Niemcy |
6 | Moskwa | Rosja |
7 | Frankfurt | Niemcy |
8 | Zurych | Szwajcaria |
9 | Cambridge | UK |
10 | Helsinki | Finlandia |
11 | Warszawa | Polska |
12 | Luksemburg | Luksemburg |
13 | Berlin | Niemcy |
14 | Sztokholm | Szwecja |
15 | Bukareszt | Rumunia |
16 | Limerick | UK |
17 | Shannon | Irlandia |
18 | Cork | Irlandia |
19 | Kopenhaga | Dania |
20 | Bazylea | Szwajcaria |
21 | Genewa | Szwajcaria |
22 | Stuttgart | Niemcy |
23 | Hamburg | Niemcy |
24 | Eindhoven | Holandia |
25 | Reading | UK |
TOP 10 Głównych Miast Europejskich Przyszłości 2018/19
Miejsce | Miasto | Kraj |
---|---|---|
1 | Londyn | UK |
2 | Dublin | Irlandia |
3 | Paryż | Francja |
4 | Amsterdam | Holandia |
5 | Moskwa | Rosja |
6 | Helsinki | Finlandia |
7 | Warszawa | Polska |
8 | Berlin | Niemcy |
9 | Sztokholm | Szwecja |
10 | Bukareszt | Rumunia |
TOP 10 Głównych Europejskich Miast Przyszłości 2018/19 - Efektywność Kosztowa
Miejsce | Miasto | Kraj |
---|---|---|
1 | Tibilisi | Gruzja |
2 | Sofia | Bułgaria |
3 | Kijów | Ukraina |
4 | Mińsk | Białoruś |
5 | Bukareszt | Rumunia |
6 | Ryga | Łotwa |
7 | Zagrzeb | Chorwacja |
8 | Petersburg | Rosja |
9 | Warszawa | Polska |
10 | Praga | Czechy |
TOP 10 Głównych Europejskich Miast Przyszłości 2018/19 - Przyjazne Środowisko Biznesowe
Miejsce | Miasto | Kraj |
---|---|---|
1 | Londyn | UK |
2 | Dublin | Irlandia |
3 | Warszawa | Polska |
4 | Bukareszt | Rumunia |
5 | Moskwa | Rosja |
6 | Praga | Czechy |
7 | Paryż | Francja |
8 | Oslo | Norwegia |
9 | Stambuł | Turcja |
10 | Amsterdam | Holandia |
TOP 10 Głównych Wschodnioeuropejskich Miast Przyszłości 2018/19
Miejsce | Miasto | Kraj |
---|---|---|
1 | Moskwa | Rosja |
2 | Warszawa | Polska |
3 | Bukareszt | Rumunia |
4 | Praga | Czechy |
5 | Bratysława | Słowacja |
6 | Budapeszt | Węgry |
7 | Wrocław | Polska |
8 | Poznań | Polska |
9 | Kraków | Polska |
10 | Pilzno | Czechy |
TOP 10 Głównych Europejskich Miast Przyszłości 2018/19 - Strategia fDI
Miejsce | Miasto | Kraj |
---|---|---|
1 | Barcelona | Hiszpania |
2 | Amsterdam | Holandia |
3 | Paryż | Francja |
4 | Berlin | Niemcy |
5 | Dublin | Irlandia |
6 | Wiedeń | Austria |
7 | Mediolan | Włochy |
8 | Warszawa | Polska |
9 | Budapeszt | Węgry |
10 | Kijów | Ukraina |
Lotnisko Chopina jest położone w południowo-zachodniej części Warszawy, około 8,5 km od centrum miasta. Dzięki dogodnej lokalizacji czas podróży z lotniska do centrum Warszawy zajmuje 30 min. autobusem komunikacji miejskiej i ok. 20 min. taksówką, pociągiem lub samochodem. Warszawskie lotnisko znajduje się 1,4 km od drogi ekspresowej S79, 5 km od Południowej Obwodnicy Warszawy (S2) oraz 16 km od autostrady A2. Dzięki tym nowopowstałym arteriom komunikacyjnym w znaczący sposób poprawił się czas i komfort dojazdu dla pasażerów przybywających nie tylko z większości warszawskich dzielnic, ale również spoza Warszawy.
W roku 2018 obszar ciążenia Lotniska Chopina obejmował swoim zasięgiem prawie 18,6 mln osób zamieszkujących obszar w zasięgu do 3 godzin podróży samochodem od lotniska.

W roku 2018 obszar ciążenia Lotniska Chopina obejmował swoim zasięgiem prawie 18,6 mln osób zamieszkujących obszar w zasięgu do 3 godzin podróży samochodem od lotniska.

źródło: ARUP, 2018
Skumulowany czas dojazdu | Skumulowana populacja w 2018 (w milionach) |
---|---|
0 min - 60 min | 3,6 |
0 min - 120 min | 8,9 |
0 min - 180 min | 18,6 |
źródło: ARUP, 2018
Polska (2018)
- Liczba ludności: 38,4 mln
- Powierzchnia: 312.679 km2
- Wzrost PKB: 5,1% (3Q '18)
- PKB per capita: 11 245 EUR (XI '18)
- Średnia stopa bezrobocia: 5,7% (XI '18)
- Średnie wynagrodzenie brutto: 1 154 EUR (XI '18)
- Płaca minimalna brutto: 502 EUR (XI '18)
- Wartość eksportu towarów z Polski: 205,4 mld EUR ('17)
- Wartość importu towarów do Polski: 204,7 mld EUR ('17)
Warszawa (2018)
- Liczba ludności: 1,77 mln (VI '18)
- Powierzchnia: 517 km2
- Stopa bezrobocia: 1,6% (IX '18)
- Średnie wynagrodzenie: 1 387 EUR (IX '18)
Lotnisko Chopina w Warszawie (2018)
- Liczba pasażerów: 17,8 mln (+13%)
- Operacje lotnicze w ruchu pasażerskim: 189 tys (+9%)
- Obsłużonych ładunków: 108 tys (10%)
- Przewoźnicy regularni: 33 (lato '18)
- Kierunki regularne: 123 (lato '18)
Ruch pasażerski w latach 2009 - 2018
Rok | Liczba pasażerów | Zmiana r/r |
---|---|---|
2009 | 8.320.927 | - |
2010 | 8.712.384 | 4,7% |
2011 | 9.337.734 | 7,2% |
2012 | 9.587.842 | 2,7% |
2013 | 10.683.706 | 11,4% |
2014 | 10.590.473 | -0,9% |
2015 | 11.206.677 | 5,8% |
2016 | 12.836.751 | 14,6% |
2017 | 15.752.897 | 22,7% |
2018 | 17.763.516 | 12,8% |
źródło: baza danych PPL
Operacje lotnicze w latach 2011 - 2018
Rok | Liczba operacji | Zmiana r/r |
---|---|---|
2011 | 142.700 | 3% |
2012 | 140.113 | -1,8% |
2013 | 144.114 | 2,9% |
2014 | 140.724 | -2,3% |
2015 | 142.354 | 1,2% |
2016 | 155.934 | 9,5% |
2017 | 172.969 | 10,9% |
2018 | 188.911 | 8,6% |
źródło: baza danych PPL
10 największych przewoźników rozkładowych w roku 2018
Linia lotnicza | Liczba pasażerów (w tysiącach) |
Zmiana r/r |
---|---|---|
PLL LOT | 8.604,2 | 26% |
Wizz Air | 2.696,5 | 17% |
Lufthansa | 531,5 | 2,3% |
Air France | 324,5 | -9,9% |
KLM | 257,3 | -3,8% |
Emirates | 236,2 | -3,2% |
Qatar Airways | 222,5 | 35,8% |
British Airways | 221,2 | 22% |
Aeroflot | 203,4 | -2,7% |
Swiss | 190,5 | 2,8% |
źródło: baza danych PPL
10 największych przewoźników czarterowych w roku 2018
Linia lotnicza | Liczba pasażerów (w tysiącach) |
Zmiana r/r |
---|---|---|
Enter Air | 646,9 | 15,6% |
Small Planet | 517,9 | 5,1% |
Travel Service | 510,4 | -4,1% |
Ryanair Sun | 175,6 | - |
PLL LOT | 95,3 | 31% |
Onur Air | 75,1 | - |
TUI Fly | 48,9 | -24,1% |
Corendon Airlines | 41,4 | -19,2% |
Nouvelair | 30,6 | 242% |
Blue Panorama | 22,9 | - |
źródło: baza danych PPL
10 najpopularniejszych destynacji rozkładowych w 2018
Destynacja | Liczba pasażerów (w tysiącach) |
Zmiana r/r |
---|---|---|
Londyn (LHR, LTN, LGW) | 999,4 | 9,8% |
Paryż (CDG) | 572,7 | -0,5% |
Frankfurt (FRA) | 533,9 | 0,4% |
Kijów (IEV, KBP) | 495,1 | 44,8% |
Amsterdam (AMS) | 494,9 | 7,6% |
Bruksela (BRU, CRL) | 464,3 | 8,8% |
Tel Aviv (TLV) | 398,7 | 30,8% |
Kraków (KRK) | 397,3 | 13% |
Monachium | 362,4 | 11,3% |
Moskwa (DME, SVO) | 345,3 | 10,1% |
źródło: baza danych PPL
10 najpopularniejszych destynacji czarterowych w 2018
Destynacja | Liczba pasażerów (w tysiącach) |
Zmiana r/r |
---|---|---|
Antalya (AYT) | 211,8 | 113,1% |
Burgas (BOJ) | 94,7 | 5,7% |
Heraklion (HER) | 92,5 | 21,8% |
Rodos (RHO) | 89,7 | 10,5% |
Kos (KGS) | 67,5 | 17,2% |
Korfu (CFU) | 66,8 | 14,1% |
Zakyntos (ZTH) | 66,5 | -9,2% |
Hurghada | 62,8 | -7,1% |
Teneryfa | 59,2 | -10,1% |
Fuerteventura (FUE) | 57,1 | -10,2% |
źródło: baza danych PPL
Przewozy ładunków (cargo + poczta) w latach 2009-2018
Rok | Cargo i poczta (w tysiącach ton) |
Zmiana r/r |
---|---|---|
2009 | 50 | - |
2010 | 57 | 13,9% |
2011 | 61 | 6,1% |
2012 | 63 | 3,1% |
2013 | 64 | 2,8% |
2014 | 69 | 6,8% |
2015 | 72 | 5,4% |
2016 | 85 | 18,6% |
2017 | 98 | 14,5% |
2018 | 108 | 10,3% |
źródło: baza danych PPL
Nieustannie rozwijające się polska gospodarka, biznesowy potencjał Warszawy i Mazowsza, jak również atrakcyjny system zniżek od opłat lotniskowych oferowany przez Lotnisko Chopina, pozwalają na ciągły rozwój siatki połączeń lotniczych z Warszawy. Wstępne dane za rok 2018 dotyczące pasażerów podróżujących z/do Warszawy bezpośrednio i przez lotniska przesiadkowe wskazują, że kierunkami o największym potencjale ruchu pasażerskiego, których nie ma aktualnie w siatce połączeń rozkładowych z Warszawy (WAW), są:
Natomiast kierunkami znajdującymi się obecnie w siatce połączeń rozkładowych, na których istnieje potencjał dla wzrostu częstotliwości są:
Liczba pasażerów podróżujących niebezpośrednio pomiędzy poszczególnymi lotniskami jest ważnym, ale nie jedynym determinantem potencjału ruchu danego połączenia. Dlatego nasz zespół analityków wspiera linie lotnicze w jego dokładniejszym oszacowywaniu. Ważnym czynnikiem potencjału połączenia są dane biznesowe i gospodarcze, które pochodzą z rzetelnych źródeł takich jak: ambasady, izby handlowe, placówki dymplomatyczne czy raporty branżowe.
Linie lotnicze zainteresowane współpracą w tym zakresie proszone są o kontakt mailowy: aerosales.policy@polish-airports.com
Kierunki pozaeuropejskie
Kierunek | Liczba pasażerów podróżujących z/do Warszawy (WAW) w 2018 w ruchu pośrednim |
---|---|
Bangkok (BKK) | 76 000 |
Hanoi (HAN) | 52 000 |
Szanghaj (PVG) | 33 000 |
Hong Kong (HKG) | 29 000 |
Guangzhou (CAN) | 17 000 |
Phuket (HKT) | 17 000 |
Ho Chi Minh (SGN) | 16 000 |
Male (MLE) | 16 000 |
Denpasar Bali (DPS) | 15 000 |
Taipej (TPE) | 14 000 |
źródło: Sabre Data & Analytics Market Intelligence
Kierunki europejskie
Kierunek | Liczba pasażerów podróżujących z/do Warszawy (WAW) w 2018 w ruchu pośrednim |
---|---|
Bolonia (BLQ) | 13 500 |
Florencja (FLR) | 10 000 |
Bilbao (BIO) | 10 000 |
Baku (GYD) | 9 000 |
Marsylia (MRS) | 9 000 |
Edynburg (EDI) | 8 000 |
Walencja (VLC) | 7 000 |
Tuluza (TLS) | 7 000 |
Nantes (NTE) | 6 000 |
Aalborg (AAL) | 6 000 |
źródło: Sabre Data & Analytics Market Intelligence
Natomiast kierunkami znajdującymi się obecnie w siatce połączeń rozkładowych, na których istnieje potencjał dla wzrostu częstotliwości są:
Kierunki pozaeuropejskie
Kierunek | Liczba pasażerów podróżujących z/do Warszawy (WAW) w 2018 w ruchu pośrednim |
---|---|
Nowy Jork (EWR, JFK) | 72 000 |
Chicago (ORD) | 32 000 |
Pekin (PEK) | 27 000 |
Los Angeles (LAX) | 18 000 |
Tokio (NRT) | 17 000 |
Singapur (SIN) | 15 000 |
Toronto (YYZ) | 14 000 |
Seul (ICN) | 13 000 |
Stambuł (IST) | 12 000 |
źródło: Sabre Data & Analytics Market Intelligence
Kierunki europejskie
Kierunek | Liczba pasażerów podróżujących z/do Warszawy (WAW) w 2018 w ruchu pośrednim |
---|---|
Madryt (MAD) | 23 000 |
Lizbona (LIS) | 18 000 |
Porto (OPO) | 18 000 |
Dublin (DUB) | 15 000 |
Lyon (LYS) | 14 000 |
Genewa (GVA) | 13 000 |
Barcelona (BCN) | 13 000 |
Malaga (AGP) | 12 000 |
Saloniki (SKG) | 12 000 |
Petersburg (LED) | 11 000 |
źródło: Sabre Data & Analytics Market Intelligence
Liczba pasażerów podróżujących niebezpośrednio pomiędzy poszczególnymi lotniskami jest ważnym, ale nie jedynym determinantem potencjału ruchu danego połączenia. Dlatego nasz zespół analityków wspiera linie lotnicze w jego dokładniejszym oszacowywaniu. Ważnym czynnikiem potencjału połączenia są dane biznesowe i gospodarcze, które pochodzą z rzetelnych źródeł takich jak: ambasady, izby handlowe, placówki dymplomatyczne czy raporty branżowe.
Linie lotnicze zainteresowane współpracą w tym zakresie proszone są o kontakt mailowy: aerosales.policy@polish-airports.com
Profil pasażera na Lotnisku Chopina w Warszawie w roku 2018










źródło: Biuro Handlowe Lotniska Chopina w Warszawie
Zakochaj się w Warszawie
Warszawa codziennie jest miejscem spotkań mieszkańców i turystów. Miastem dzielenia się doświadczeniemi i odkrywania tego, co nowe, ciekawe i wyjątkowe.
Wiele miejsc spotkań pojawiło się w Warszawie w ciągu kilku lat: parki, nowe wiślane bulwary, odnowione hale targowe, które zmieniły się w modne kulinarne zagłębia, centra kreatywności, w których wymianę pomysłów i współpracę ułatwia formuła open space. W każdym z tych miejsc codziennie odbywają się tysiące mniej lub bardziej formalnych spotkań między mieszkańcami i turystyami czy przedsiębiorcami i inwestorami. Wszystkie te spotkania zmieniają Warszawę na lepsze.
Ten nieustające zmiany sprawiają, że rozwój miasta widoczny jest każdego dnia. Z łatwością można zauważyć nowe miejsca wypoczynku, restauracje, skwery czy wieżowce. Pomimo swojej nowoczesności, Warszawa nie zapomina o swojej bogatej historii, podkreślając na każdym kroku, że od wieków była ważnym miastem na mapie Polski i świata.
Wiele miejsc spotkań pojawiło się w Warszawie w ciągu kilku lat: parki, nowe wiślane bulwary, odnowione hale targowe, które zmieniły się w modne kulinarne zagłębia, centra kreatywności, w których wymianę pomysłów i współpracę ułatwia formuła open space. W każdym z tych miejsc codziennie odbywają się tysiące mniej lub bardziej formalnych spotkań między mieszkańcami i turystyami czy przedsiębiorcami i inwestorami. Wszystkie te spotkania zmieniają Warszawę na lepsze.
Ten nieustające zmiany sprawiają, że rozwój miasta widoczny jest każdego dnia. Z łatwością można zauważyć nowe miejsca wypoczynku, restauracje, skwery czy wieżowce. Pomimo swojej nowoczesności, Warszawa nie zapomina o swojej bogatej historii, podkreślając na każdym kroku, że od wieków była ważnym miastem na mapie Polski i świata.
Najważniejsze liczby
Dane za 2018 rok dla Warszawy
24 061 000 - przyjazdy turystów i odwiedzających jednodniowych łącznie
13 651 000 - przyjazdy odwiedzających jednodniowych łącznie (13 435 000 turystów krajowych i 216 000 zagranicznych)
10 410 000 - przyjazdy turystów łącznie (7 410 000 turystów krajowych i 3 000 000 zagranicznych)
Środki transportu wykorzystywane w podróży bezpośrednio do Warszawy
Zakwaterowanie
600 - obiektów noclegowych |
---|
99 - hoteli |
45 200 - miejsc noclegowych |
3,6 mln - turystów skorzystało z obiektów noclegowych |
6,4 mln - noclegów udzielono turystom w obiektach noclegowych |
Główne cele wizyt

Przyjazdy turystów zagranicznych wg krajów

Pozostałe informacje
8,75 - średnia atrakcyjność turystyczna Warszawy wg turystów (skala 0-10) |
---|
4,36 dnia- średnia długość pobytu w Warszawie |
394 EUR - średnia deklarowa kwota wydatków zagranicznych turystów |
94 EUR - średnia deklarowa kwota wydatków krajowych turystów |
9,02 - średnia skłonność do ponownego przyjazdu do Warszawy (skala 0-10) |