W związku ze zbliżającym się szczytem NATO i Światowymi Dniami Młodzieży Lotnisko Chopina w Warszawie zmienia model zarządzania kontrolą bezpieczeństwa pasażerów i bagaży i wzmacnia swój system ochrony. Dodatkowe środki bezpieczeństwa obejmują m.in. dodatkowe patrole służb ochrony, zmiany w organizacji ruchu i postoju przed terminalem, a także nowe systemy monitoringu umożliwiające zapisywanie numerów rejestracyjnych pojazdów.
Bezpieczeństwo podróżnych priorytetem Lotniska Chopina
- Bezpieczeństwo podróżnych i pracowników wszystkich podmiotów operujących na terenie portu lotniczego jest naszym najwyższym priorytetem - mówi Mariusz Szpikowski, dyrektor Lotniska Chopina. - Nie mamy żadnych sygnałów o zwiększonym poziomie zagrożenia. Mimo to wspólnie z Policją i Strażą Graniczną, podejmujemy działania, których celem jest zapewnienie wszystkim korzystającym z usług lotniska jeszcze wyższego poziomu bezpieczeństwa.

Zmiany związane są m.in. ze zwiększającym się w okresie wakacji ruchem lotniczym, a także w związku z planowanym w dniach 8-9 lipca szczytem NATO oraz planowanymi na koniec lipca Światowymi Dniami Młodzieży. 

- Lipiec jest zawsze najbardziej obciążonym miesiącem na lotnisku. W ubiegłym roku  obsłużyliśmy ponad 1,2 mln osób, w tym roku spodziewamy się jeszcze o 100 tys. więcej - wyjaśnia Mariusz Szpikowski. – W tym roku na rekordowy ruch wakacyjny nakładać się będą jeszcze przyloty delegacji rządowych oraz zorganizowanych grup pielgrzymów.

W celu zapewnienia całkowitego bezpieczeństwa, w tym „gorącym” okresie na lotnisku zwiększona zostanie liczba pracowników służb ochrony. Bardziej drobiazgowej kontroli będą też poddawani pasażerowie i ich bagaże.

Od 29 czerwca przed terminalem zmieni się organizacja ruchu: na poziomie przylotów obowiązywać będzie całkowity zakaz zatrzymywania i postoju (wyjątek dotyczy taksówek rekomendowanych przez lotnisko), zaś służby lotniskowe będą usuwały wszystkie motory, skutery i rowery pozostawione w miejscach niedozwolonych.

Na drogach dojazdowych zainstalowany został system monitoringu umożliwiający rozpoznawanie i zapis numerów rejestracyjnych wszystkich pojazdów wjeżdżających na teren lotniska. W okresie szczytu NATO i Światowych Dni Młodzieży przed wjazdem na lotnisko mogą pojawiać się także punkty, na których Policja będzie zatrzymywać i kontrolować kierowców i pojazdy. 

Elementem zwiększania bezpieczeństwa na lotnisku jest również decyzja prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego o powiększeniu granic administracyjnych lotniska o tereny parkingów i dróg dojazdowych przed terminalem (aż do ul. Gordona Benetta). Decyzja ta – wydana na wniosek Portów Lotniczych – umożliwi lepszą kontrolę i zabezpieczenie tego terenu, a także skuteczną walkę z pseudotaksówkarzami, którzy psują wizerunek lotniska. 

- Lotnisko Chopina to wizytówka Polski – miejsce, w którym wielu podróżnych po raz pierwszy styka się z naszym krajem. Nie zgadzamy się na to, aby ktokolwiek na jego terenie prowadził działalność niezgodną z prawem lub bez naszej zgody. Stąd w granicach obowiązującego prawa zrobimy wszystko, by Lotnisko Chopina było miejscem przyjaznym, budzącym pozytywne wrażenia i emocje, a przede wszystkim, aby było bezpieczne dla podróżnych – wyjaśnia dyrektor Szpikowski.

Władze portu zapewniają, że wzmożone kontrole i zwiększone środki bezpieczeństwa nie spowodują dodatkowych uciążliwości dla podróżnych, mogą jednak wydłużać czas odpraw.

- Z tego względu zachęcamy pasażerów do wcześniejszego przyjazdu na lotnisko, co pozwoli im na uniknięcie niepotrzebnego dyskomfortu związanego z dłuższą niż zwykle kontrolą – mówi Mariusz Szpikowski. - Apelujemy także o niepozostawianie bagażu bez opieki oraz o informowanie obsługi portu o każdym takim przypadku, a także o każdej niepokojącej sytuacji zaobserwowanej na terenie lotniska. Robimy wszystko by zapewnić naszym klientom jak najwyższy poziom bezpieczeństwa. Zdajemy sobie sprawę z tego, jak cenna może być każda przekazana nam przez nich informacja.

Jednym z elementów poprawy jakości obsługi pasażerów na Lotnisku Chopina jest zmiana modelu zarządzania kontrolą bezpieczeństwa pasażerów i personelu portu lotniczego. Od 15 czerwca za kontrolę pasażerów i bagażu w terminalu odpowiada nowa firma ACS, zaś za kontrolę pracowników lotniska odpowiada Straż Ochrony Lotniska.

- Przejęcie zadań od firmy, która poprzednio wykonywała te zadania odbyło się bez żadnych zakłóceń i problemów. Byliśmy do tego dobrze przygotowani, dysponujemy odpowiednią liczbą ludzi dobrze wyposażonych i wyszkolonych. Pasażerowie nie odczuli tej zmiany – zapewnia dyrektor Mariusz Szpikowski.
 

Powrót